Webteksten

Webteksten vragen om een andere aanpak dan teksten voor papier. Een bezoeker op internet heeft weinig tijd, scant meer dan dat hij leest en als zijn aandacht niet wordt gegrepen, is hij met één klik gevlogen.

Goede tekst voor websites moet daarom:
– direct de kern van je boodschap bieden
– pakkend en beknopt geschreven zijn
– inspelen op wat je bezoeker zoekt of drijft
– goed ‘scanbaar’ zijn 

SEO – Tekst die scoort

Om bezoekers op je website te kunnen vasthouden, moeten ze er natuurlijk eerst terechtkomen. Dan heb je het over zoekmachineoptimalisatie (SEO). Zoekmachineoptimalisatie bestaat uit een technisch deel, maar hóé je je site structureert en je teksten schrijft speelt ook een belangrijke rol. Zoekmachinevriendelijk tekstschrijven betekent dat je webteksten (content) zo schrijft dat ze goed scoren, d.w.z. tot een hoge ranking leiden bij Google (de voornaamste zoekmachine op dit moment). Latent Semantic Indexing en verleidende links zijn een paar voorbeelden van schrijftechnieken die ik inzet.